رادیو خلوت

مکانی خلوت برای موسیقی زیر زمینی

رادیو خلوت

مکانی خلوت برای موسیقی زیر زمینی

بیوگرافی سالومه ام سی

جمعه, ۳ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۱ ق.ظ

 


سالومه ام‌سی (به انگلیسی: Salome Mc) اولین خواننده زن رپ فارسی است که از سال ۲۰۰۲ تا به کنون مشغول به کار بوده  و در زمینه هنرهای صوتی/تصویری معاصر نیز فعالت دارد. با آنکه آهنگ های وی، مخلوطی از موضوعات سیاسی،اجتماعی و شخصی را در بر می گیرند، سالومه خود را «غیر سیاسی» می خواند و در مصاحبه های متعدد تاکید بر این دارد که اشعارش را براساس درگیری های شخصی می نوسید.

فلسفهویرایش

سالومه همیشه تاکید داشته که چالش هایی که به عنوان رپ خوان در جامعه ایران دارد فقط به جنسیتش مربوط نمی‌شود. «شاید من اولین دختری بودم که برای رپ خواندن پا در استودیوگذاشت، ولی اطرافیانم پس از گذراندن حیرت اولیه اکثراً مرا تشویق می کردند. اهم چالش هایی که در جامعه ما حضور داشت برای رپرهای مرد هم مطرح بود و هست. البته نظرات آلوده به تبعیض جنسی که از نادانی سرچشمه می گیرند را تا حدی همیشه باید تحمل کنیم ولی این یک مشکل جهانی هست. خوشبختانه من توانستم در طول سال ها شوندگانی داشته باشم که شاید از نظر کمیت زیاد نباشند ولی همه دارای عقل سلیمند و دور از این نوع رفتارها.» وی از توجه سطحی ای که رسانه های خارجی به خاطر «اولین رپ خوان زن ایران» بودنش نشان می دهند نیز ناراضی است و می گوید: «ولی بزرگترین مشکلم رسانه های خارجی هستند که فکر می کنند چون دخترم و از ایرانم و رپرم، حتماً دارم در زمینه حقوق زنان می خوانم و به خودشان زحمت نمی‌دهند که متن هایی را که به انگلیسی هم ترجمه می کنم تا سو تفاهم پیش نیاید، بخوانند تا بدانند من سخنم از انسانیت است.»

او همچنین اعتقاد دارد که هیپ هاپ می تواند ابزاری برای قدرت بخشی باشد و می گوید: «هیپ هاپ فقط یک ابزار است مانند آموزش و پرورش، می توان آن را برای آگاهی بخشی انسان ها در مورد حقوق و موقعیت خودشان به کار برد تا متوجه تواناهایی بالقوه خود شوند و در آخر، قدرتمتد. بله. ولی من دوست ندارم گنده گنده صحبت کنم. فکر می کنم تغییر آرام و به صورت محلی صورت می گیرد و در نتیجه ترجیح می دهم به جای شعار دادن و دادن زدن، تجربه های خودم رو به استعاره بیان کنم و امیدوار باشم الهامبخش یکی دو نفر باشم.» در جای دیگر می گوید که نظرش در مورد هیپ هاپ در طول سال ها تغییر کرده و دیگر مثل گذشته سخت گیر نیست: «هیپ هاپ یه ابزاره مثل همه ابزارهای بیانی دیگه. می شه به هر نحوی استفاده اش کرد و بستگی به استفاده کننده اش داره که چه کسیه، کجاست، هدفش چیه؟ حتی خود یک نفر می تونه در دوره های مختلف برداشت های مختلف داشته باشه و نحوه استفاده اش از هیپ هاپ تغییر کنه. خود من، نحوه شعرگوییم در طول این ده یازده سال فعالیتم دوره های متعدد داشت، چون خود زندگیم دارای مراحل مختلف بود. به نظرم مخصوصا در دنیای امروز ارتباطی و فردگرایینمی شه هیچ ابزار بیانی ای رو محدود کرد، هر شخصی می تونه تعاریف و برداشت خودش رو داشته باشه.»

سالومه شاید یکی از زیرزمینی ترین هنرمندان ایرانی باشد و در مصاحبه ای اشاره می کند که حتی اگردولت ایران مشکلی با هیپ هاپ نداشت، او همچنان فعالت زیرزمینی خود را خواهد داشت و معتقد است که هنری که بخواهد روی زمین باشد، مجبور است با سیستم های متعددی بسازد و در نتیجه محدود شود.  در جواب سوالی مربوط به اینکه آیا اگر حکومت اجرای هیپ هاپ را آزاد کند رپ خوانان کمتر سیاسی خواهند بود، گفته است: «فکر می کنم آنهایی که از نظر اجتماعی آگاه هستند کار خود را ادامه خواهند داد و کسانی که از وقایع اجتماعی/سیاسی سو استفاده کردند تا توجه ها را جلب کنند، راه های دیگرای را برای مطرح کردن خود خواهند یافت.» در مورد بخش «ام سی» نامش نیز چنین توضیح می دهد:«برای من از اوایل به طور غریزی این احساس بوجود داشت که رپر بودن جنبه سرگرم کنندگی و تاثیر لحظه ای و «دستا بالا»ی بیشتر داره و ام.سی. کسیه که روی]]شعر]] و محتوا و تاثیر دراز مدت تاکید داره. شاید بشه گفت رپر بیشتر به عضلات خطاب می کنه و ام.سی. به سلول های مغز. البته هیچ خط معینی وجود نداره و خیلی از ام.سی. هارپر هستند و خیلی از رپرها ام.سی. »

پس از دریافت بورسیه تحصیلی از دولت ژاپن (بهانگلیسی: MEXT Scholarship)، سالومه در سال ۲۰۱۰ به ژاپن مسافرت و فوق لیسانس خود را در زمینه هنرهای صوتی/تصویری (به انگلیسی:Audio/Visual Arts)را دریافت کرد. وی در زمینه تجربه اش در ژاپن می نویسد: «توانستم به درک عمیق تری از موسیقی برسم و راه های جدیدی را برای بیان سبک جدید زندگی ام که من را خوشبخت می کند بیابم: دور از زندگی شهری و نزدیک تر به طبیعت.»

بیوگرافیویرایش

پس از همکاری با هیچکس برای اولین بار، مدتی روی آهنگ های تکی خود کار کرد. در سال ۲۰۰۶ بود که اولین آلبومش را به همکاری شیرعلی (رپ خوان ایرانی/آلمانی) با عنوان «هذیان» (به انگلیسی:Delirium) بیرون داد. همه آهنگ های این آلبوم بهزبان فارسی و آلمانی هستند.  آهنگ «مایوس نشو» (به آلمانی: Gib Nicht Auf)از این آلبوم در مسابقه موسیقی زیرزمینی تهران اونیو، رتبه چهارم را آورد. 

در سال ۲۰۰۹، میکس تیپی را از تک آهنگ های متعدد خود به نام «هبوط» بیرون داد که توجه زیادی را جلب کرد و او را در فینالیست های جایزه "Freedom to Create Prize" قرار داد و همچنین جایزه «Female Change Maker را به خود اختصاص داد.  آهنگ «شک» از این میکس تیپ نیز رطبه اول را در کاتگوری هیپ هاپ مسابقه تهران اونیو کسب کرد.

آهنگ هایی چون «درد مزمن من»(به انگلیسی:Constant Pain of Mine) و «سبز شدیم در این خاک» (به انگلیسی: Grown Green On This Land)که پس از انتخابات ۸۸ منتشر کرد توجه زیادی را از رسانه های خارجی جلب کرد و در روزنامه هایی چون «گاردین» (به انگلیسی: The Guardian) انگلیس و «کنتینته» برزیل آهنگ وی معرف هیپ هاپ فارسی شد.  در سال ۲۰۱۲ آهنگ «شاه مست و شیخ مست»(به انگلیسی:Drunk Shah, Drunk Elder) با سخنرانی ازآیت‌الله طالقانی و شعری از ملک الشعرای بهار در همخوان، به عنوان اولین آهنگ از آلبوم سوم سالومه «هستم رسماً» پخش شد و به زودی در میکس تیپ: آهنگ های آزادی برای ایران قرار گرفت. 

در سال ۲۰۱۳ آلبوم سوم سالومه به نام «هستم رسماً» (به انگلیسی: I Officially Exist) بیرون آمد که اولین آلبوم تکی از یک رپ خوان زن ایرانیاست. این مجموعه اولین آهنگ انگلیسی وی به عنوان «روایت سالومه»  و اولین آهنگ رپ/متال به همکاری فردریک سادرلاند از بند Puissanceسوئد را شامل می شود. 

وی پس از انتشار آلبوم هستم رسما تصمیم گرفت که با رپکن های با استعداد رپ فارسی همکاری داشته باشد و باعث شد تا موزیک دا را بهمراهییغما پورسعید آماده پخش کند. این موزیک در باب قدر دانی از مادر خوانده شد که با استقبال خوبی همراه بود .  سحر سرشار، فیلم ساز ایرانی/آمریکایی در در اکتبر ۲۰۱۳ پروژه کیک استارتری را برای تهیه مستندی در مورد سالومه، اولین رپ خوان زن ایران آغاز کرد و پس از جمع آوری بودجه لازم، به ژاپن سفر کرد. در حال حاضر این پروژه در مرحله ادیت است.

فعالیت های دیگرویرایش

سالومه همچنین به عنوان اولین زن گرافیتی کار ایران شناخته شده است.  ولی از این لقب راضی نیست و می گوید: «گرافیتی را ۱۰-۱۱ سال پیش کار می کردم ولی کارهام خیلی ابتدایی موندند و ادامه ندادم. مشکل این بود که برای گرافیتی کار کردن در جاهایی که واقعاً تاثیر گذار بودند باید نصف شب کار می کردیم و من باید ۹ شب خونه می بودم. برای رپ کردن با قوانین خانواده ام درگیر شدم ولی برای گرافیتی نشدم. این نشون می ده که گرافیتی اونقدر هم برام مهم نبود.»

وی در زمینه هنر معاصر و ویدئو آرت/ساند آرت (به انگلیسی: Video Art, Sound Art) نیز فعالیت دارد و در گالری ها و موزه های متعدد دنیا نمایشگاه های متعددی داشته است. آهنگ هایی چون «مسخ» (به انگلیسی: Metamorphosis) و «فلک»(به انگلیسی: Eternal Return) که به عنوانموسیقی متن ویدئو های خود ساخته است، مورد استقبال شنوندگان هیپ هاپ نیز قرار گرفته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی