رادیو خلوت

مکانی خلوت برای موسیقی زیر زمینی

رادیو خلوت

مکانی خلوت برای موسیقی زیر زمینی

آیا موسیقی رپ حرام است یا حلال

پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۳۲ ق.ظ







با سلام و تشکر به خاطر ارتباطتان با این مرکز
‌ موسیقی از نظر شرعی بر دو قسم است:
1 ـ موسیقى که به نظر عرف مردم، مطرب، و متناسب با مجالس لهو و لعب و عیاشی وعیش و نوش باشد،
2 ـ موسیقى غیر مطرب و معمولى که انسان را به هیجان شهوى وادار نمی‌کند.
اگر این آهنگ ها (رپ و دیگر انواع موسیقی) مطرب و متناسب با مجالس لهو و لعب باشد، گناه و گوش دادن به آن حرام است . اگر در نظر عرف ، مطرب و متناسب با مجالس لهو و لعب نباشد، در صورتی که با آلات لهو و لعب مانند تار ، سنتور و پیانو باشد، احتیاط واجب ترک استماع آن است، ولی اگر با ابزار مشترک ( که ویژه لهو و لعب نیست) باشد، اشکال ندارد. (1)
البته اگر موسیقی مشکوک باشد که آیا ازقسم حرام است یا از قسم حلال؛ گوش دادن به این موسیقی مشکوک هم اشکال ندارد ، گرچه خوب است که انسان احتیاط کند.
اما دلیل حرام بودن موسیقی های لهوی و آوازه خوانی آن است که موسیقی های لهوی ضررهای‌ فراوانی‌دارد، از جمله‌:
1ـ ضعف‌اعصاب ‌و اختلال‌حواس‌:
موسیقی ‌به ‌ویژه ‌آهنگ ‌های‌حساس ‌آن ‌تحریکاتی ‌در اعصاب‌"سمپاتیک‌" و "پارا سمپاتیک‌" به وجود می‌آورد. در نتیجه ‌تعادل ‌این ‌اعصاب به هم می خورد . انسان ‌دچار ضعف ‌اعصاب ‌می‌گردد: دکتر« دلف‌آدلر» پرفسور دانشگاه‌ کلمبیا می‌گوید:
بهترین ‌و دلکش‌ترین ‌نواهای ‌موسیقی ‌شوم ‌ترین ‌آثار را روی ‌سلسله ‌اعصاب ‌انسان ‌باقی ‌می‌گذارد. اصولاً شنیدن ‌موسیقی ‌و کنسرت‌ در اعصاب ‌یک ‌نوع ‌اثر تخدیری ‌ایجاد می‌کند که ‌نجات ‌از آن ‌مشکل ‌است‌.
2- ضرر های ‌اخلاقی‌:
مجالس ‌موسیقی ‌از نظر زیان‌های ‌فردی ‌و اجتماعی‌، باعث ‌گناهان‌ فراوان ‌می‌شود. موسیقی ‌سهم ‌بزرگی ‌در به ‌وجود آوردن‌ ناپسندی ها و پلیدی‌ها دارد. نغمات ‌موسیقی ‌اجتماع‌ را به ‌فساد و انحراف‌ می‌کشاند. موسیقی ‌مخصوصاً در محافل‌مختلط‌ و به ‌ویژه در صورتی که ‌خواننده ‌زن ‌باشد، مهیّج ‌شهوت ‌و هوس‌ است‌. باعث ‌شهوت‌ رانی ‌و عشق ‌بازی ‌و اعتیاد به آن ‌می‌شود . جامعه ‌را دچار گناه ‌و لغزش‌های ‌فراوان ‌می‌کند.
3 ـ بزرگ ترین ‌ضرر موسیقی‌های مبتذل و لهوی دوری ‌از خدا است‌.
‌سعادت ‌یاد خدا است ‌که ‌مایة‌حیات ‌و اطمینان ‌قلب ‌می‌شود. کارهای‌غفلت ‌آور در اسلام ‌ناروا قلمداد شده ‌و موسیقی ‌و غنا و رقص ‌و مجالس ‌لهو و لعب ‌نقش ‌مؤثری ‌در غفلت ‌از خدا دارد.
‌اسلام‌ چیزی ‌را بدون ‌جهت ‌حرام ‌نمی‌کند . آن ‌نوع ‌موسیقی ‌چون ‌از جهات‌ مختلف ‌زیان ‌بخش‌است‌، در اسلام‌ تحریم شده است‌.
مسعده ‌بن ‌زیاد می‌گوید: در خدمت ‌امام ‌ششم ‌بودم ‌که ‌شخصی ‌گفت‌: در همسایگی ‌من ‌کسانی ‌هستند که‌ کنیزهای ‌آوازه ‌خوان‌و موسیقی دان ‌دارند . گاه ‌و بیگاه‌ می‌خوانند و می‌نوازند. گاهی ‌که‌برای ‌کاری ‌به ‌طرف ‌دیوار خانه‌آنان‌می ‌روم‌، اندکی توقف ‌می‌کنم ‌تا آواز آن‌ها را بهتر و بیش تر بشنوم‌! حضرت‌فرمود: دیگر این‌کار را تکرار مکن‌.(2)
پیامبر(ص‌) فرمود: " خدا مرا به ‌رسالت ‌بر انگیخته است ‌تا برای ‌مردم‌جهان ‌رحمت ‌باشم ‌. آنان ‌را به‌ سوی ‌سعادت‌ راهنمایی ‌کنم‌. خدا فرمان ‌داده ‌که ‌آلات ‌موسیقی ‌را محو کنم‌ و کارهای‌ جاهلیّت ‌را براندازم‌.(3)
اگر انسان‌ خود را در وادی ‌موسیقی‌های ‌مهیّج ‌و مطرب ‌و رقص ‌و پای‌کوبی ‌بیاندازد، کم‌کم ‌از خوبان ‌و خوبی‌ها فاصله‌ می‌گیرد.
از تلاوت ‌قرآن‌، رفتن ‌به‌مساجد، خواندن ‌نماز و دوستان ‌صالح ‌فاصله ‌می‌گیرد، به ‌حدّی ‌می‌رسد که ‌اصلاً از خوبی‌ها بدش ‌می‌آید . بد و بدی‌ها را دوست ‌می‌دارد . همواره ‌با آن‌ها همراه ‌می‌شود.
بدترین آثار منفی خانوادگی موسیقی که تجربه آن را نیز ثابت کرده، آن است که غیرت ناموسی را در مردان و عفت و حیا را در زنان از بین می برد.

البته طی چند سال اخیر رپرهایی روی کار آمده اند که آبروی رپ فارسی را برده اند و موجب بد بینی مردم و اهل موسیقی به این رشته از موسیقی شده اند.

پی نوشت ها:
1. سایت آیت الله وحید خراسانی سوال 263.
2. وسائل‌الشیعه‌، ج‌2، ص‌957.
3. بیست‌پاسخ‌، مؤسسة ‌در راه‌حق‌، ص‌191‌‌، به‌نقل‌ از مستدرک ‌الوسائل‌، ج‌2، ص‌458.




نظرات  (۳)

۱۵ دی ۹۵ ، ۱۴:۱۵ امیر حسین

آیا موسیقی رپ که در آن فحش باشد و خواننده آن خارج از کشور ولی ایرانی باشد حرام است مثلا گروه zبازی
پاسخ:
حلال و حرامشو نمیدونم ولی بهتره گوش ندی البته بستگی به خود شخص هم داره
یک سری از کار های معدود زد بازی فحش داره.

آلبوم بزرگ از زد بازی  رو گوش بده. انگیزشیه

سلام من رپو خیلی دوس دارم یجورایی گوش میدم ولی از خداهم هواسم هست ک دور نشم،خودمم مینویسم جوری ک حتی هواسم هست مخاطبم منحرف نشه میخواستم بدونم با این حال بازم حرامه؟ 
بعد کنسرت گذاشتن تو خارج از کشور هم حرامه؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی