بیوگرافی هیچکس

سروش لشگری (متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۴) با نام هنری هیچکس از نخستین خوانندگان رپ فارسیو از پیشگامان «رپ خیابانی» در ایران است. از او به عنوان «پدرخوانده رپ فارسی» یاد شده است.
زندگینامه
سروش لشگری در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۴ در تهرانزاده شد. وی تا ۲ سالگی در آلمان بزرگ شده است و یکی از فرزندان پسر یک خانواده ۵ نفری است.پدر او اصالتاً اهل قزوین است و با حسین لشگری(خلبان مشهور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که سالها در عراق اسیر بود) نسبت خانوادگی دارد. او ساکن محله ونک تهران و دانشجوی رشته الکتروتکنیک در دانشگاه بوده، اما درس خود را نیمه کاره رها کرده است.
فعالیت هنری
سالهای آغازین (۱۳۶۴–۱۳۸۲)
هیچکس در ابتدا کارش را با بازخوانی ترانههای انگلیسی آغاز کرد، اما با استقبال چندانی مواجهنشد. او در مصاحبهای با بیبیسی فارسیدلیل انتخاب نام هیچکس را این گونه بیان کردهاست:
تشکیل ۰۲۱، آلبوم جنگل آسفالت و شهرت (۱۳۸۲–۱۳۸۶)
در سال ۱۳۸۲، هیچکس یکی از نخستین گروههای رپ ایران را با نام «۰۲۱» و با شعار «تهران برای همیشه» ایجاد کرد. در آغاز هیچکس در ترانههای خود به کلکلهای رایج با دیگر خوانندههای رپ میپرداخت، اما بعد بیشتر سراغ موضوعات اجتماعی رفت.
هیچکس آلبوم زیرزمینی جنگل آسفالت را در سال ۱۳۸۵ با آهنگسازی مهدیار آقاجانی روی آیتیونزمنتشر کرد. انتشار این آلبوم که حالوهوایی خیابانی داشت و موضوع ترانههای آن مشکلات اجتماعی ایران بود، نام هیچکس را بیش از پیش بر سر زبانها انداخت و او را به موفقترین خواننده رپ ایران بدل کرد. قابل ذکر است که تک آهنگ یه مشت سرباز از این آلبوم نتیجهٔ شهرت جهانی را برای هیچکس در برداشت، در ویدیو این آهنگ پیشرو به صورت اقتخاری حضور دارد۰
اولین موزیک ویدیوی رپ پارسی
مهرک گلستان، خواننده رپ مقیم لندن ملقب بهریویل، از طریق اینترنت و با واسطه خواننده رپی به نام دیو، با هیچکس آشنا شد و در سفر خود به تهران با او دیدار کرد. ریویل در این باره گفتهاست:
هیچکس و ریویل چندین ترانه را با هم اجرا کردند که ترانهٔ «تیریپ ما» با نماهنگ سیاهوسفیدی که شامل صحنههایی از قلیانکشی و رقص قمه در خیابانهای تهران بود، در اینترنت معروف شد.
یه روز خوب میآد و خروج از ایران (۱۳۸۸)
هیچکس در فیلم کسی از گربههای ایرانی خبر نداره ساخته بهمن قبادی که در سال ۱۳۸۸ منتشر شد، در چند صحنه بازی کرد و نماهنگ «اختلاف» را اجرا کرد. او در دیالوگی در فیلم دربارهٔ خروج از ایران گفت:
هیچکس در سال ۱۳۸۸ ترانهای به نام «یه روز خوب میآد» را خواند که با وجود نشانههای آشکار اشاره به فضای سیاسی ملتهب ایران، واکنش او نسبته به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تعبیر شد. هیچکس سرانجام از ایران خارج شد و در لندن ساکن شد. اگرچه در مصاحبه با دویچهوله محل زندگی خود را تهران ذکر کرد. او دربارهٔ دلیل خروج خود از ایران درشبکه منوتو گفت:
و در نشستی دربارهٔ موسیقی هیپهاپ ایران درمدرسه مطالعات مشرقزمین و آفریقا دربارهٔ خروج خود از ایران گفت:
آلبوم انجام وظیفه و تک آهنگهای فردی (۱۳۸۸–۱۳۹۱)
در سال ۱۳۸۸ هیچکس در اواخر آهنگنفرت(ریمیکس) اعلام کرد که به زودی آلبومی با نام انجام وظیفه منتشر خواهد شد.
سرانجام در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۹ این آلبوم هم برای فروش بر روی آی تیونز و آمازون و هم برای دریافت رایگان در وب سایتها منتشر شد. آهنگسازی آن برعهدهٔ مهدیار آقاجانی بود. این آلبوم به همراهی کل اعضای گروه ملتفت (فدائی، قاف و ریویل) ضبط شد که دارای ۵ آهنگ با موضوعهای مختلف بود.
هیچکس در این آلبوم در دو آهنگ ما از اوناشیم وانجام وظیفه حضور دارد. باید دانست که آلبوم انجام وظیفه از گروه ملتفت پخش شد.
بعد از آلبوم انجام وظیفه هیچکس تک آهنگهای بسیاری از خود منتشر کرد و در دو آلبوم حضور داشت. یکی از آنها زاخارنامه که میتوان گفت آهنگی که هیچکس درآن حضور داشت به جنجالیترین آهنگ از آلبوم شناخته شد و دیگری آلبوم عدل از فدائی بود که هیچکس در آهنگ چی شنیدی؟ حضور داشت. بیش تر مخاطبان از این آهنگ به عنوان پر ایهامترین آهنگ رپ یاد میکنند. قسمتی از اجرای هیچکس در این آهنگ:
«تو ذهن ملکه شده آرزو تلاش نباشه مثل آرد بی الکه»
در بیت بالا اگر قسمتهای پر رنگ شده را به طور دیگری بخوانیم معنی جمله یا شعر کاملاً تغییر پیدا میکند.
آهنگ «اون مثل داداشم بود» و جدائی از صامت
در پی مشارکت هیچکس و زدبازی در آهنگ چرا بدی و جنجالهای بین او و پیشرو در ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ هیچکس آهنگی با نام اون مثل داداشم بودخطاب به پیشرو منتشر کرد و ادعا کرد که رضا (پیشرو) تمام موفقیتهای موسیقی اش را مدیون اوست و همچنین از سفرش به خارج از کشور برای پیشرفت رپ تو ضیح داد. اما ماجرا در اینجا تمام نشد، پیشرو در ۶ فروردین ۱۳۹۱ آهنگی با ناملوبیای سحر آمیز در جواب به این آهنگ منتشر کرد. پیشرو بعدها در ویدیو یی در یوتیوب اعلام کرد که من تمام حرفهامو در لوبیای سحرآمیز زدم و دیگه بین منفاقتی وجود ندارد. به همین دلیل دو دوست صمیمی، که خود را دو برادر مینامیدند، از یکدیگر جدا و هر کدام مسیر خود را ادامه دادند.
جوون و خام
در ۹ اکتبر سال ۲۰۱۲ (چهارشنبه، ۱۷ مهر ۹۱)،هیچکس به همکاری قاف، ریویل و کول جی رپ، تک آهنگی از خود با نام جوون و خام (به انگلیسی:Young n' Foolish)، منتشر کرد. آهنگساز این کارمهدیار آقاجانی بود. از خصوصیات این آهنگ میتوان به دو زبان بودن آن (انگلیسی و فارسی)اشاره کرد که قسمت فارسی آن را هیچکس و قاف و قسمت انگلیسی آن را ریویل و کول جی رپ اجرا کردهاند. این آهنگ یکی از همکاریهای بزرگ رپ فارسی به شمار میآید.
کار بر روی آلبوم مجاز و تک آهنگهای فردی (۱۳۹۱ - تاکنون)
هیچکس در ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ در قطعه صوتی که از خود منتشر کرد ضمن تبریک سال نو در رابطه با کارهایی که انجام خواهد داد، توضیح داد. او در رابطه با کار بر روی آلبوم جدیدش بهنام مجاز توضیحاتی داد و گفت که بعد از پخش تک آهنگبنگ و تک آهنگی با نام اّه آلبومش را پخش خواهد کرد. همچنین وی در رابطه با آهنگسازهای جدیدی با نامهای حسن و حکمت صحبتی کرد. مهدیار آقاجانی، حسن و حکمت آهنگسازهای آلبوم مجاز هستند. بر اساس توییتی که هیچکس در صفحه رسمی خودش در توییتر نوشت این آلبوم از ای پی (EP) کوتاه به آلبوم ال پی (LP) بلند تبدیل خواهد شد.
موی پریشون» و حواشی آن
در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲، هیچکس با همکاری داریوش (پلاک) و رؤیا عرب، تک آهنگی با نام موی پریشون را با آهنگسازی مهدیار آقاجانی منتشر کرد. در ابتدا قرار بود این آهنگ برای مؤسسه امید مهر به فروش برسد اما عدهای سود جو این آهنگ را دزدیده و با نام جعلی فاحشه بر وزن نابغه و این دسته از نامها، پخش کردند. وقتی هیچکس از این موضوع خبر دار شد، در صفحه رسمی خودش، در فیسبوک، برای آنها ابراز تاسف کرد.
آهنگ «من کی ام» و همکاری با فدائی
من کی ام نام تک آهنگی است که هیچکس به همراهی اشکان فدائی از خود منتشر کند. بر طبق شایعها و شواهد این آهنگ در جواب حواشی و دیسهای چند ماهه به گروه ملتفت (گروهی که هیچکس، مهدیار، فدایی و قاف و ریویل اعضای آن هستند) و شخص هیچکس میباشد خوانده شده و یکی از تک آهنگهای آلبوم مجاز میباشد.
آهنگ فیروز
وی در تاریخ اسفند ۹۳ تک آهنگ فیروز را منتشر کرد که در آن از شخصیت تاریخی حاجی فیروز با شک و تردید بحث و صحبت میکندآهنگسازی اش با مهدیار آقاجانی است. موضوع آهنگ فیروز قبلاً توسط مهدی اخوان ثالث در پاورقی یکی از شعرهای خود در مجموعه شعر ارغنون، با ابراز تنفر از حاجیفیروز ذکر شده و آن را «بقایای نفرتانگیز عهد توحش و بردهداری» نامیده
سبک کار و محتوای ترانهها
هیچکس صدای کلفت زنگدار و خشداری دارد و متن ترانههایش را خودش میآفریند. ترانههای او آکنده از اصطلاحات و تکیهکلام است، و استفاده از ادبیات خیابانی وکوچهبازاری، موسیقی او را برای عامه قابلفهم و جذاب کردهاست.
به نوشته پرویز جاهد، «آهنگهای رپ هیچکس، درونمایه اجتماعی قویای دارد و بیانگر تنشها و تضادهای اجتماعی جامعه امروز ایران است. سرخوردگیها، سرکوبها، عقدههای طبقاتی و روانی و سرکشیها و عصیانهای جمعی در شعر ترانههای هیچکس به چشم میخورد... بسیاری، موسیقی هیچکس را صدای اعتراض نسل جوان ایرانی و بیانگر روح ناآرام، بیقرار و سرکش آنان میدانند.»
امیر عزیزمحمدی، روزنامهنگار و استاد دانشگاه معتقد است که هیچکس فراتر از یک خواننده رپ، و تجلی مدرن شاعران کلاسیک زبان فارسی است؛ چرا که این قرارگیری شعر کلاسیک فارسی در وزنها بوده که آن را در طی سدهها حفظ کردهاست (و هیچکس نیز همین کار را میکند).
برخلاف اغلب خوانندگان رپ فارسی، ترانههای هیچکس مؤدبانه است و او در ترانههایش از فحاشی و کلامهای رکیک یا ستایش از فرهنگ اسلحه و مواد مخدر دوری میکند. هیچکس در ترانههایش خطقرمزهایی را برای خود تعیین کرده چون «آهنگهایش را خانوادهها گوش میکنند و نمیخواهد روی جوانان اثر منفی بگذارد».هیچکس در ترانههای خود، از خدا و وطنپرستیصحبت به میان میآورد.او میخواهد در اثرهایش پیام داشته باشد و دلیل آن را این طور بیان میکند:
خدمت به جامعه یکی از مضامینی است که هیچکس به دنبال آن است:
هیچکس در تک آهنگ اخیر خود که با نام بنگ[۱]پخش شد مردم را به دوری از اعتیاد به مواد مخدرفرا خوانده است.
موانع قانونی
او در پاسخ به سؤالی در مورد این که در کارش با چه موانع قانونی روبرو شده، میگوید «همش در حال فراریم...» و به یکی از ابیات ترانه زندان اشاره میکند: «من زندان نمیخوام برم، بگو چرا داری منو هل میدی؟»
هیچکس برای آلبوم جنگل آسفالت موفق به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامینشد –چرا که از دید مسئولان سبک موسیقی او غربی و مبتذل بود–و نهایتاً آن را به شکل یکآلبوم زیرزمینی روی اینترنت منتشر کرد. او همچنین اقدام به ضبط چند نماهنگ بدون مجوز در خیابانهای تهران نموده که مطابق قوانین ایران میتواند مستوجب مجازات حبس باشد؛ دلیلی که موجب خودداری بسیاری از خوانندگان زیرزمینی (برخلاف هیچکس) از این کار بودهاست.
هیچکس در اواخر سال ۱۳۸۶ به اتهام «ترویج و انتشار موسیقی بدون مجوز» از سوی دادگاه فراخواندهشد و با تأمین قرار وثیقه ۵ میلیون تومانی و به قید تعهد نسبت به عدم خواندن موسیقی رپ بدون مجوز، تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.